woensdag 20 januari 2010

De demo + update

Een doordeweekse dag, vroeg in de ochtend en koud en er kwamen, ik schat zo'n 300 à 500 mensen opdagen, mensen die later kwamen danwel vroeger weggingen meegerekend en ook zij die het koffiehuis bevolkten (die deden goede zaken!) en de mensen die toegang hadden weten te krijgen tot het gerechtsgebouw.

Bij aankomst viel als eerste de aanwezigheid van politie en ME op, die ik bij het langslopen een rustige dag toewenste. Doordat een tegendemonstratie in geen velden of wegen te bekennen was, kwam mijn wens uit. De sfeer was gemoedelijk, de mensen beheerst en vriendelijk en de enige stemverheffing vond plaats toen Fleur Agema en Hero Brinkman het gerechtsgebouw betraden en er "PVV! PVV!" gescandeerd werd.

Bloggers en reageerders waren goed vertegenwoordigd, evenals Leefbaar Rotterdam. Verder sprak en hoorde ik mensen uit alle delen van Nederland. Ondanks de lage opkomst was het m.i. toch een succes, in die zin, dat er veel mensen met elkaar contact hebben gemaakt. Ik ben al blij, dát er überhaupt gedemonstreerd is. Sinds de jaren '80 heeft zo 'n beetje iedereen alles maar over zich heen laten komen.

In bepaalde kringen zal er wel opgelucht ademgehaald zijn nu er geen 20.000 mensen of meer waren. Dat is prima, laat ze maar denken dat het met de steun voor Wilders wel meevalt. Bedenk dan, dat een heleboel aanwezigen nog nooit eerder aan een demonstratie meededen en "rechts" nu eenmaal niet van het demonstrantensoort is. Ook het ongunstige tijdstip heeft veel mensen ervan weerhouden om te komen. Leg bovendien maar eens aan je werkgever uit dat je vrij wilt omdat je voor Wilders wilt demonstreren.

Hoe het ook zij: Ik ben blij dat ik geweest ben.

Blijft de vraag waar al die uniforme borden met teksten vandaan kwamen. Op mijn vragen kreeg ik als enige antwoord, dat ze "afgeleverd" waren.

Update: Het is inderdaad zo, zoals enkele bloggers terecht opmerken, dat de aanwezigen niet per definitie aanhangers van Geert Wilders waren. Ook ging het niet om de ideeën van Wilders, maar om te protesteren tegen de strafrechterlijke vervolging van een mening, een politieke opinie. Het is jammer, dat die nuance door de aanwezige pers nauwelijk wordt aangebracht. Er waren genoeg mensen bij, die aangaven het niet met alles van GW eens te zijn. Ik leg hierboven ook (misschien foutief) die link, maar ik ga er dan ook vanuit, het meerendeel van de aanwezigen Geert Wilders beschouwt als de enige die de problemen van immigratie, islamisering en integratie bij de horens pakt en dus ook als enige een antwoord heeft op de malaise die de huidige politieke status quo ons heeft gebracht.




UPDATE 23/01/2010:
De media deden hun best om de demonstranten af te schilderen als een groepje door Geert Wilders behekste randdebielen. Ik kan als getuige zeggen, dat niets minder waar is. Het bovenstaande filmpje toont dit ook aan. In de reacties op dit artikel van Joost Niemöller (zie ook hier), doen enkele ooggetuigen verslag en uiten hun afkeuring voor het in de media geschetste beeld. Geenstijl ging, tot onaangename verrassing van velen, voorop in het belachelijk maken van de demonstranten en schoffeerde daarmee een groot deel van de eigen achterban. De media sprongen als aasgieren op het door Rutger Castricum gefabriceerde filmpje en toonden daarmee aan, dat POWNED al voordat er iets uitgezonden is, in het oude bestel is opgenomen en daarmee haar beloftes verraden heeft. Nu ze een plaats in het bestel hebben, worden de mensen, dankzij wie ze die plaats hebben gekregen, aan de kant gezet.

Hier nog een uitstekende reportage:

5 opmerkingen:

  1. Ik was eveneens blij er te hebben gestaan. Veel geleerd ook. In veel opzichten.

    Groet,

    Michiel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is die tram nog gekomen? Ik heb nog een half uur op een andere halte gestaan en kon toen in een bomvolle tram stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De nuance van de pers was inderdaad ver te zoeken. Uit het hele publiek net even die rotte appel pikken die het over 'die foute mensen' heeft. Welke foute mensen wordt er gevraagd, 'nouja die met een donkere huid'. Hoppa, de link PVV-kiezer == racist hebben ze weer gemaakt, werk zit er weer op voor de journalisten die echt geen persoonlijke agenda hebben (kuch*). Stelletje oelewappers, allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om te beginnen stond er een file van negen kilometer voor de ring om Amsterdam. Zoon zat erin en kwam veel te laat ter plekke. Zou me niets verbazen als er nog meer aanhang vast heeft gezeten. Heb je er nog geen duizenden, maar wel meer dan vijfhonderd.
    Wat betreft de mensen die wel aanwezig waren, de pers was niet te beroerd om de portretten flink te etaleren. Niet iedereen (de meesten) heeft er zin in om zijn foto in de krant oid te zien.
    Het stemhokje is anoniem, daar zal het gezicht van de PVV aanhang gestalte krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was er, en ben blij dat ik de dag er na weer in de spiegel kon kijken, want ik was er geweest.
    En ik heb veel geleerd, namelijk dat dingen, nog veel minder vaak als ik dacht, zijn zoals ze schijnen.
    Ik had namelijk niet verwacht dat de media uit een forse groep normale mensen, de vreemde eenden er uithalen konden, en er een dergelijk verslag van konden maken.
    Ik had niet verwacht dat zo weinig mensen, bereid zouden zijn om een ochtend op te offeren voor hun vrijheid, want zeg nu zelf, als Wilders veroordeelt wordt, ga ik ook iedere linkse sukkel die me vergelijkt met de nazi's, of een Godwin maakt vervolgen!
    Ik had wel meer niet verwacht, maar ik denk dat ons nog zat te wachten staat voor we de vrijheid herwonnen hebben, die nu als los zand door onze vingers glijdt.

    BeantwoordenVerwijderen